SYSTEMY
TELEFONICZNE
|
ISDN - Integrated
Services Digital Network
|
ISDN to sieć
cyfrowa z integracją usług. Pozwala poprzez standardowe linie telefoniczne przesyłać
dane w obrębie firmy, miasta lub kraju. ISDN przesyła
głos i dane poprzez standardowe linie telefoniczne w postaci cyfrowej. ISDN oferowany
jest w dwóch wersjach:
• BRI 2B+D (Basic Rate Interface) lub BRA 2B+D
(Basic Rate Access) - jako dostęp podstawowy. Obejmuje
on dwa kanały B, umożliwiające równoczesną transmisję danych i głosu z
prędkością 64 kb/s, oraz kanał D używany do przesyłania informacji o
połączeniu i o użytkowniku z prędkością 16 kb/s. Umożliwia jednoczesną
rozmowę dwóch osób lub połączenie z Internetem z jednoczesną rozmową
telefoniczną. Całkowita przepustowość łącza wynosi 128kb/s. Dostępy BRA można
łączyć, zwiększając dostępną liczbę kanałów i przepustowość łącza.
• PRI 30B+D (Primary Rate Interface) - jako dostęp
pierwotny. Obejmuje 30 kanały B (kanały „nośnika”), o przepustowości 64 kb/s
każdy, a także kanał D (kanał „danych”), również o przepustowości 64 kb/s.
Ponadto ISDN udostępnia wiele funkcji
dodatkowych, patrz poniżej:
|
DDI (Direct Dial In)- bezpośrednie
wdzwanianie
|
Usługa
umożliwiająca na łączu ISDN BRI lub PRI zwielokrotnienie numeru miejskiego, w pulach
po 10 kolejnych numerów, np.: dla numeru od operatora 615 20 6x można
mieć do dyspozycji DDI od 615 20 60 do 615 20 69 – co odpowiada to przypisanym
konkretnym numerom wewnętrznym, np.: 60 – sekretariat, 61 – dział handlowy,
62 – serwis, 63 – faks itd. Zatem funkcja ta pozwala osobie dzwoniącej z
zewnątrz na połączenie się bezpośrednio z konkretnym, wybranym numerem
wewnętrznym.
|
MSN (Multi Subscriber
Numbers)- wielokrotny numer abonenta
|
Usługa podobna do
DDI. Numery przydzielane są, niekoniecznie po kolei, w ilościach max 10,
najczęściej jednak od 1 do 8. MSN przydzielane są na dostępach ISDN BRI.
Takie numery MSN są rozliczane przez operatora niezależnie.
|
CLIP (Calling Line
Identification Presentation) - identyfikacja
dzwoniącego
|
Usługa ta
polega na tym, że na naszym aparacie telefonicznym (lub innym urządzeniu
podłączonym do linii telefonicznej) wyświetli się numer telefonu abonenta
który do nas dzwoni.
|
CLIR (Calling Line
Identification Restriction) - zablokowanie
identyfikacji
|
Usługa ta polega na tym, że
osobie do której dzwonimy nie wyświetli się numer naszego telefonu. Funkcja
ta przydatna jest w wielu sytuacjach, np. gdy chcemy pozostać anonimowi.
Należy też pamiętać, że mimo włączonego CLIR, numer wyświetli się służbom
ratowniczym i innym upoważnionym do identyfikacji numeru, np. policja, straż
pożarna, straż miejska, pogotowie.
|
COLP (Connected Line Identification Presentation) - identyfikacja
numeru, z którym nastąpiło
połączenie.
|
Usługa ta polega na tym, że osoba
dzwoniąca widzi docelowy numer pod który się połączyła. Ma to szczególne
znaczenie, jeśli nasza rozmowa została przekierowana pod inny numer (nawet
wielokrotnie).
|
COLR (Connected Line Identification Restriction) - zablokowanie
identyfikacji
numeru pod który się dodzwoniono
|
Usługa ta
polega na tym, że osoba która się do nas dodzwoniła, nie dostanie informacji
o tym pod jaki konkretnie numer się dodzwoniła. Przykład: Obsługa klienta -
abonent dzwoni na numer firmowy, po czym zostaje przekierowany pod numer
lokalnego przedstawiciela. Oczywiście dzwoniący nie musi (lub nie powinien)
znać numeru telefonu przedstawiciela, ponieważ oficjalnym numerem jest jeden
główny numer firmowy.
|
MCID
(Malicious
Call Identification) – identyfikacja połączeń złośliwych
|
Połączenia
złośliwe, uciążliwe lub zawierające groźby mogą być rejestrowane podczas
trwania rozmowy lub w ciągu 20 sekund po jej zakończeniu poprzez wpisanie
odpowiedniego kodu. Możliwe jest to nawet wówczas gdy osoba dzwoniąca ma
zablokowaną identyfikację. Dane zarejestrowanego numeru wraz z data i godziną
połączenia pozostają do dyspozycji operatora,
który może je udostępnić np.: policji.
|
CW (Call Waiting) –
połączenie oczekujące
|
Dzięki tej
usłudze abonent prowadzący rozmowę telefoniczną, do którego kierowane jest
kolejne wywołanie, może otrzymać informację o nowym wywołaniu. Wówczas
abonent ten może wybrać jedną z następujących opcji:
- zignorować wywołanie oczekujące
(abonent wywołujący otrzyma sygnał oczekiwania);
- odrzucić wywołanie oczekujące (abonent
wywołujący otrzyma sygnał zajętości);
- przyjąć wywołanie oczekujące i
zakończyć połączenie dotychczasowe;
- przyjąć wywołanie oczekujące i zawiesić
połączenie dotychczasowe.
|
CH (Call Hold) – połączenie
zawieszone
|
Połączenie
zawieszone. Usługa pozwalająca na zawieszanie dotychczasowego połączenia i
ponowne jego uaktywnianie. Abonent może równocześnie zawiesić kilka połączeń
i to niezależnie od tego czy jest stroną wywołującą czy wywoływaną.
|
CCBS (Call Completion to Busy
Subscriber) - połączenie z zajętym.
|
Jest to
usługa polegająca na automatycznym oddzwonieniu do abonenta, który miał
wcześniej zajętą linię. Centrala telefoniczna automatycznie połączy osobę
wcześniej próbującą się dodzwonić na zajętą linię z osobą która zwolniła tą
linię.
|
AOC (Advice of Charge)
– informacja o opłacie |
Usługa ta umożliwia kontrolowanie kosztu
połączenia w trakcie jego trwania. Informacja ta
jest dostępna na bieżąco na wyświetlaczach aparatów systemowych firmy
Panasonic.
|